3. 10. 2012.

Štrudla sa makom

Moja baka po majci Ekatarina (Bokšić) Arsenović je bila poreklom iz sela Đurđeva kod Novog Sada. Sećam se samo njenih krupnih plavih očiju. Bile su plave kao nebo na moru, mile, blage. Moja majka je imala iste takve oči i bila vrlo slična baki. Ja sam nasledila samo boju. Valjda nije ni moglo biti drugačije, jedinica ćerka a osobine njih dve.

Baka pa zatim mama su spremale mnoga karakteristična jela iz Vojvodine a međ njima i razne štrudle. Testo je ostajalo isto a fil je bio mak, orasi, džem ovaj, džem onaj. Jedva sam došla do nekog približnog recepta, jer se to sve pravilo po osećaju. Tragajući po familiji za receptom naišla sam srećom na njega,  jedna mlada domaćica ga je zapisala a  ja prepisala.

Možda ćete i vi biti srećne i zadovoljne ako je isprobate?
 
 
I ovu lepu sliku je slikala Marija 
Potrebno je:
Testo:

4 žumanca
1 paketić kvasca
5 kašika šećera
3 dl mleka
2 dl ulja
1 kg mekog brašna

Fil:
 
600 - 800gr maka
Mleko, šešer, suvo grožđe, vanilin šećer, kora jednog limuna

1 žumance za premazivanje

4 pleha 30x10,  parir za pečenje ili pleh od rerne sa papirom

Priprema testa:

Rastvoriti kvasac u mleku sa šećerom. Staviti brašno, najbolje u neku veću činiju koja ima poklopac ili vanglicu. Sipati u zašerenom mleku rastvoreni kvasac, ulje, žumanca.  Zamesiti glatko testo. Ostaviti ga poklopljeno da narasta. Bez obzira što kvasac nije prethodno narastao ono će se duplirati vrlo brzo jer sadrži dosta šećera.

Dok testo narasta pripremite fil.

Priprema fila:

Stavi te 2 – 3 dl  (u zavisnosti od količine maka) mleka da provri. Mak sa svim dodacima preliti vrelim mlekom i dobro izmešati. Ostaviri da se ohladi. Dobro je pustiti da se fil potpuno ohladi jer tako testo neće dalje rasti oko maka. Kada štrudlu budete sekli biće kompaktna, kora se neće odvajati.

Uključite rernu na 200C.  Naraslo testo još u činiji podelite nožem na 4 dela. Deo po deo rastanjite oklagijom na krpi (bez omekšivačaJ). Preko razvijenog testa rasporedite mak a zatim ga urolajte uz pomoć krpe i stavite u pleh-ove. Izdašno premažite žumancem i stavite u rernu da se peče. Kad porumeni onako kako volite, izvadite iz rerne, po želji pospite prah šećerom. Ja posipala neposipala mažem žumancetom jer mi je to neki reper za pečenje.

 Tip uz ovaj recept:

Posle pravljenja štrudle ostaće vam 5 belanaca. Kad ih zamrznem, obično ih kod raspremanja zamrzivača i bacim. Onda sam zakljičila da se beze kora bolje vidi u zamrzivaču. Od tada uvek od preostalih belanaca napravim koru za beze tortu sa pečenim lešnicima. To je zgodno jer kad izvadite štrudlu, rerna vam je još topla.  Imali ste vremena dok se štrudla pekla da napravite čvrstu smesu i da je rasporedite  na velikom plehu ili rešetci iz šporeta, na papir. Smesa je od:

5 belanaca
50 – 60 grama (po jednom belancu) kristal šećera

Kad je temperatura 100 – 1200C stavite da se suši. Sušićete je u zavisnosti od debljine i ukusa. Ukusa, mislila sam na to da je neko voli belu, belu ili pak malo karamelizovanuJ


Ovo je Tart sa makom naše Lane, koji sam davno isprobala a nikad objavila. Moji ukućani su ga nevešto isekli dok sam se odmarala popodne da nisam imala šta da slikam sem ovog parčenceta:-(

 

 

 

20 коментара:

  1. Evo, belezim odmah recept za strudlu, stalno sam u potrazi za nekim dobrim i proverenim receptom jer jos nikako da uspem da mi kora ostane cela i da ne ispuca prilikom pecenja... naravno, fil uvek redovno iscuri.:)) A tart je uspeo samo tako, kanda je bio dobar cim je ostalo samo jedno parcence, hihihi...:))

    ОдговориИзбриши
  2. Ajme obožavam mak i obavezno ću probati ovu štrudlu!! Lanin tart sam radila i bila sam oduševljena.

    ОдговориИзбриши
  3. Ako nešto volim to je onda prava vojvođanska štrudla,ili kako je mi zovemo gužvara,inače obožavam vojvođansku kuhinju. Odmah bilježim ovaj recept:) a tart mi je isto super..hvala ti Vesna!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Radujem se što sam ti učunila zadovoljstvo posle svih uživanja koje sam imala na tvom blogu!

      Sigurno će ti ispasti dobro jer si ti dobra kuvarica pored toga što si dobar dizajner!

      Избриши
  4. Jako lep post,Vesna.Verujem ti da je odlična,prava!!!

    ОдговориИзбриши
  5. volim vidjeti ovakve starinske kolače baš prema izvornoj recepturi, obožavam štrudlu baš s makom

    ОдговориИзбриши
  6. Predivan post, obozavam strudle svih fela, izgleda bozanstveno:-))

    ОдговориИзбриши
  7. Mama i svekrva su zadužene za pravljenje štrudli koje volim sa svim živim filovima!
    Ovaj tvoj recept ću da bukmarkujem i da baš po njemu napravim svoju prvu štrudlu jer si je povezala sa ovom divnom pričom:)

    ОдговориИзбриши
  8. Potvrđujem da je ova štrudla odlična, probala sam je, baš ovu sa žute tacne :)

    ОдговориИзбриши
  9. Štrudla divno izgleda a u ukus ni ne sumnjam. :)

    ОдговориИзбриши
  10. Starinski recepti su mi jako dragi, a ogeldajući ovu štrudlu s makom gutam knedle... Vrhunska!

    ОдговориИзбриши
  11. Jako, jako volim mak. Problem je sto u FR ovaj mak za strudle (mljeveni) nije moguce naci. Valjda mi je zato posato jos drazi :) Izgleda krasno! I odlican savjet za bjelanjke:)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Ako ima nemleven onda nije ptoblem da se samelje u mlinu za kafu. Jeste mukotrpno ali je moguće:-)

      Poslala bih ti mak ali neznam da li je moguće, Srbija ti je jedna komplikovana zemlja. Prijateljici u Bezanson sam svašta slala ali kad razmislim uglavnom po nekom. Mogu da pitam na pošti ako želiš.

      Избриши
  12. štrudla je odlična. Kao svaki makoljubac sam probala na Adi i mogu samo preporučiti. Meeekana ...

    ОдговориИзбриши
  13. ...divna štrudla...a i ovaj tart me nekak mami... ;))
    ...što sam starija to sve više i više volim mak... ;))

    ОдговориИзбриши
  14. Kako da napravim ovu strudlu u fazi restrikcije?

    ОдговориИзбриши